Örongodis för alla... eller mest för indiekidsen. Fint är det i allafall – både för öron och ögon.
Ja, men ni vet... Man måste ju presentera sin egna grafiska profil. Snart får ni se.
Newhouse historia som varumärke tar sin början år 1986 efter att ägarna av postorderföretaget Stockhause bestämmer sig för att starta ett kvalitetsmärke för damer. Idag har de över 14 egna butiker, bland annat på NK Stockholm och Göteborg och finns även hos ett hundratal återförsäljare. Newhouse behövde hjälp med att uppdatera sin grafiska identetet för att kommunicera sina kärnvärden om hållbarhet, hantverk och kvalitet genom ett moderniserat och fräscht formspråk.
Newhouse skapar damkläder där stil och kvalitet ligger i fokus framför snabba trender och det hastigt förgängliga. I sitt hantverksmässiga arbetssätt lånar de gärna från herrgarderoben men adderar femininitet genom färgval, lätta tyger och mönster. Tyvärr speglade inte Newhouse grafiska uttryck varumärkets identitet.
Genom ett nära samarbete skapades ett helhetskoncept för den grafiska identiteten med målet att spegla den klassiska stilbildningen och kvalité som Newhouse står för. Med mjuka färger, lekfulla detaljer och en uppdaterad logotyp fick Newhouse ett ansikte med igenkänningsbara drag i ett modernt och enhetligt formspråk. Den nya identiteten lanserades hösten 2018.
Med fem olika logotyper i helt olika manér behövde Newhouse modernisera, förenkla och unifiera sina logotyper till en enda logotyp och samtidigt behålla igenkänning. Efter önskemål om att behålla formen från Newhouse klassiska ovala logotyp blev resultatet en moderniserad variant, sanerad från krimskrams i en mer elegant form och klassisk skärning. Till den följde också en webbanpassad version med.
Newhouse önskade att få behålla de typsnitt dom redan använde. Nemas problemas var Fulbildens respons, men regler för hur de används behövde sättas upp för att typografin ska vara tydlig, sympatisk och stämma överens med identiteten. Century Gothic får agera headline medans Times New Roman får representera brödtexter. Två klassiska typsnitt! Newhouse sätter alltid Century Gothic i versal med rejält spärrade tecken. Times New Roman är lite av ett oförtjänt illa omtyckt typsnitt, mycket på grund av att det är överanvänt. Den är ganska kompakt med sin höga x-höjd. Men när Newhouse använder den spärras den något för att ge en luftig känsla, vilket ger typsnittet en helt annan karaktär.
Newhouse får en mjuk och feminin palett, med en duvblå och sval rosa primärfärg. En mörk marinblå färg får agera kontrast till dessa. För att få in lite lyx och prakt finns guld och silver med som extravaganta representanter i färgpaletten.
Tillsammans med den nya logotypen, typsnitten och färgmanéret togs mönster och artwork fram för att skapa lekfullhet till webb och trycksaker. Ett skräddarsytt ikon-bibliotek för e-handel och tvättsymboler för tryck, webb och plagg skapades i enighet med övrig design. Enkla illustrationer för butiksskyltar togs fram för att komplettera skyltbudskap. Till Newhouse trycksaker utarbetades två mönster fram för att skapa karaktär och igenkänning. Dessutom togs ett mönster fram - i nära samarbete med Newhouse Designern Nina - för att användas på plagg och accessoarer.