Örongodis för alla... eller mest för indiekidsen. Fint är det i allafall – både för öron och ögon.
Ja, men ni vet... Man måste ju presentera sin egna grafiska profil. Snart får ni se.
LissEllas är bäst i världen på senap. Det är sant! Tolv VM-guld och 22 medaljer i övriga valörer från senaps-VM gör LissEllas till en av världens mest prisbelönta senapsproducenter. En kvalitet och smak som tyvärr inte återspeglades i hur senapsburkarna såg ut. Under Högskoletiden samarbetade Fulbilden med LissEllas Senap för att uppdatera deras grafiska identitet, och framför allt, ta fram nya ettiketter till deras prisbelönta kavalkad av olika senapssmaker. Målet var att differentiera ettiketterna men ändå skapa en sammanhållning i design och lyfta varumärket och deras kärnvärden.
Fulbilden minns tillbaka till köket hos Liselott och Olle, paret som driver LissEllas senap. Där bjöds en smaksensation av olika senapssorter. Från att vara något man har till korv med bröd fick Fulbilden en helt ny syn på senap som smaksättare. LissEllas kan sina senapfrön, men behövde hjälp med förpackningen.
Efter en förstudie, innehållsanalys, några samtal med LissEllas och tester mot fokusgrupper tog nya etiketter form. Den slutgiltliga designen är modern, flexibel och representerar LissEllas och deras produkter på ett mer värdigt sätt och kategoriserar senapssorterna. Voila! Perfekt senap i fett najs burk!
Etiketterna behövde ha en tydlig identitet för att kunna associeras med LissEllas, men också vara flexibel för att kunna individualisera varje senapssmak. Tillsammans med sin stallbroder David tog Fulbilden fram en uppsjö av etikettsdesigner som testades mot fokusgrupper och diskuterades tillsammans med LissEllas. Detta skulle bli underlag för en slutdesign och hjälpa till ned vart fokus skulle läggas.
Eftersom LissEllas nästan har 30 olika sorters senap behövde alla sorter kategoriseras där varje kategori/kollektion får en passande artstyle. En slutlig grunddesign togs fram för att enkelt kunna applicera olika typer av artstyles men samtidigt va stark nog i sitt mönster för att behålla igenkänning och vara enhetlig. Scrolla ned för att se exempel på olika kollektioner!
Artstyle för ört och kryddsenaper. Experimentella smaker behöver ett färgfullt uttryck.
Klicka burken!
Hemtrevligt, sött och gulligt! Typ synonymt med bär, frukt och godis!
Klassikerna får ett enkelt uttryck, med tonala färgplattor och en gnutta dalaprägel.
Exklusivt och murrigt. En idealisk artstyle till whiskey och ölsenaper.