Örongodis för alla... eller mest för indiekidsen. Fint är det i allafall – både för öron och ögon.
Ja, men ni vet... Man måste ju presentera sin egna grafiska profil. Snart får ni se.
Designexit är en årlig examensutställning för eleverna som läser grafisk design på Högskolan Dalarna där jag fick huvudansvaret för att ta fram den visuella identitet för just detta året.
Varje år anordnar eleverna som läser Grafisk Design på Högskolan Dalarna en vernissage och examensutställning. Projektet innefattar allt från att hitta lokal för utställning, hitta sponsorer, ta fram identitet och och marknadsföra utställningen. På utställningen får nära, kära och branchfolk ta del av elevernas arbeten som tagits fram under åren som gått. Detta året var det självaste Fulbildens tur att examineras.
Designexit 2016 var en homage av och till nyblivna alumner som nått sin slutdestination. Med inspiration från tidigare års koncept och lite otippat – vikteckningar – tog en visuell identitet form. Färgfullt, lekfullt och en ganska originell artstyle om Fulbilden får säga det själv.
Under en period innan utställningen experimenterade Fulbilden mycket med färg och var fashinerad av den slumpmässiga och organiska struktur som uppstår när man gör vikteckningar (ni vet, det man gjorde när man var liten). Denna färgsprakande struktur fick agera huvudingrediens för affischen som tog fram för Designexit 2016. Affischen var en av många bidrag inför utställningen men blev framröstad som representant av medstudenter.
Utställningens grafiska identitet baserades på affischen. Från tidigare utställningsår hade det oavsiktligt utvecklats en trend med att använda just mycket färger i en bred regnbågspalett. Fulbilden ville hålla kvar i det och kunde knyta an övrigt material med affischen. Mönsterstrukturen användes vidare i inbjudningskort, presentationshäften och marknadsföringsmaterial som reklampelare och sociala medier.